Adformatie , 8 november 2007

Reactie Jenny Elissen

 

 

De Consumentenbond overweegt de verkiezing van het slechtste product van het jaar te organiseren. De bond wil hiermee het > '> falen van corporate responsibility> '> en het > '> misbruik van consumentenvertrouwen door grote merken> '>  aan de kaak stellen. De internationale awards gingen vorige week naar Coca Cola, Kellogs en Mattel. Welke drie Nederlandse producten verdienen een nominatie?

 

 

Prima idee! Transparantie stimuleren is, in deze tijd, de enige manier om de vrije markt geest zo fris en open mogelijk te houden. De drie internationale awards werden in Sydney gekozen op basis van 220 consumenten lobby groepen uit 100 landen. Belangrijk! Consumenten zijn niet geïnteresseerd in het opgeheven vingertje van de bond maar wel in relevante uitdagers van de actualiteit. Mooie moderne rol voor de Consumentenbond om, samen met het publiek, aan te gaan. Gelukkig is er geen structureel goed of fout meer. Het marktmechanisme beleeft haar eigen wisselende sentimenten. Er raakt wel regelmatig een mooi bedrijf van het pad door slechte besluitvorming rondom innovatie. Het goede nieuws is dat, in deze tijd niets menselijks ons vreemd is en dat bovendien bewezen is dat slechte ideeën, op de wat langere termijn, een geweldige stimulator zijn voor doorbraken in innovatie. Overigens, buiten de groeiende ontwikkeling van communities die zich bezig houden met best buys en bad products is er een mooie nieuwe die dan wellicht meteen kan worden meegenomen. Bad attitude! Vaak is er niet eens sprake van bewust misbruik van consumentenvertrouwen maar wel van een onzorgvuldige en lakse houding. Service en service designs zijn een toenemende bron van ergernis in blogs, ook al is er met het product niets mis, de niet verantwoorde manier van verpakken, onvolledige informatie, onbegrijpelijke taal, onleesbaar, geen contact met eindgebruikers zijn dat wel.

Mijn persoonlijke top 3. 1. alle stopcontact geur oplossingen   waardoor mijn hele huis naar het toilet ruikt. 2. de all-in-afwasmachine blokjes met cellofaan, waarvan ik me afvraag of het oplos glansmiddel is.. of toch niet? En last, but not least. 3. de teapad, slechte thee met de beleving van koffie L

Financieel Dagblad, 11 mei 2007

Klein en slim of groot en sterk?


Door: Jenny Elissen

Er komen weer prettige economische berichten uit de States. Op 30 april verschijnt Fortune met de titel ‘Business is Back’. En dat is ook prettig voor ons. Nederland was en is enorm financieel verbonden met alles wat er in de USA gebeurt.

Na 5 jaar ellende rondom internet bubbles, oorlog, terrorisme en financiële drama’s, ziet de Amerikaanse economie er weer wat ‘gelukkiger’ uit en durven CEO’s weer te verschijnen voor de camera. Gallup meet al lange tijd weer een enorme stijging van inschrijvingen op MBA opleidingen. Allemaal mooie feiten en cijfers uit de pers, maar wie een gemiddelde Starbucks bezoekt in New York of Chicago weet dat America een nieuwe American business dream beleeft. En vooral geniet van de enorme hoeveelheid succesvolle small business enterpreneurs. Creatieve enterpreneurs die stuk voor stuk bezig zijn op ‘googliaanse’ wijze de bestaande grote bedrijfsconventies op te schudden of te doorbreken.

Meet David. David was management team lid bij een grote Amerikaanse software organisatie. In de laatste Amerikaanse recessie verloor hij zijn baan. David heeft even gedacht dat hij alles tegen had, maar inmiddels begint hij te begrijpen dat hij behoorlijk wat mee heeft. Hij ziet niet hier en daar een kans, maar overal.

Vroeger moest hij duwen en trekken om zijn megabedrijf in beweging te krijgen. Maar hij kreeg de corporate olifant niet in beweging. Nu is hij 18 maanden onderweg, heeft werk voor 40 man en heeft 300 pitches gewonnen van grote leveranciers zoals Adobe en Microsoft. (Efficientforms.com)

Edgar had nooit gedacht dat hij voor zichzelf zou beginnen, maar omstandigheden dwongen hem zichzelf opnieuw uit te vinden. Met een goede analyse op het internet en een goedkoop ticket vond hij partners in India en China. De klanten van Edgar, uit zijn grote oude netwerk, zijn verrukt over zijn mooie kinderkamermeubels. Klanten identificeren zich graag met Edgar's slimme, professionele en flexibele manier van werken. Edgar zelf is ook bepaald niet ontevreden. Edgar verdient nl geld. Veel geld! En omdat Edgar veel geld verdient gunt hij iedereen zijn deel. Zijn oude werkgever Potterybarn houdt hem inmiddels weer nauwlettend in de gaten. (elevatehome.com)

David en Edgar zijn voorbeelden van de -think big- nicheplayers. Ze vallen aan op een niche segment dat ze goed kennen. De wereld is hun speelveld, ze zijn bevriend met het digitale tijdperk, runnen hun bedrijf via een weboffice, gebruiken internet als verkoopkanaal en zijn continu bezig met nieuwe technieken. Ze zijn net bezig en nu al een serieuze speler in hun domein.

Deze voorbeelden demonstreren veel creatief ondernemerschap. Zoveel dat het grote gevestigde bedrijven uitdaagt om ook weer eens na te denken over variatie in business modellen en organisatievormen. Klein en slim lijkt in deze tijd makkelijk af te snoepen van groot en sterk.

Het dilemma van organisatievorm is van alle tijden maar wordt in deze tijd uitgedaagd door veel kleine spelers die scherper en sneller opereren. Wat zou het goed zijn als grote bedrijven daar ook hun inspiratie vinden. Zouden grote corporates hun afvloeiingsregelingen niet veel meer moeten omzetten in contracten met incubators of venture capitalist fondsen? Startup fabriekjes die zorgen dat heel veel ervaring en kennis zich wel verzelfstandigt maar ook dichtbij blijft. Is het niet veel slimmer om deze kleine bedrijven te blijven voeden met opdrachten maar ze vooral niet over te nemen. En als dat dan toch gebeurt ze niet alleen te gebruiken voor meer marktaandeel maar vooral als innovatiespiegel voor het eigen functioneren.

Ebay is nog een mooi laatste voorbeeld van een groot bedrijf dat het doorheeft. Een speciale website en software tools faciliteren 100den ongebonden, scherpe en ruimdenkende software ontwikkelaars die, in hun vrije tijd, betaald nadenken over onderwerpen als ‘social networking’.

Mooie strategie voor hen die moeilijk kunnen wennen aan de evolutionaire business veranderingen om ons heen. Tip! Lees eens een boek van een goede evolutie bioloog en denk aan uw business. De manier om te voorkomen dat u getroffen wordt door het lot van de dinosaurussen.

Interview Jenny Elissen over supermarktbladen

http://www.labelmag.nl

KPN and Ahold pursue new ethnic strategy in the Netherlands

The Netherlands has recently seen a growing number of brands implementing ethnic marketing strategies. Albert Heijn, the largest supermarket chain in the Netherlands owned by Ahold, has started to offer Halal meat in 45 stores throughout the country. A trial has proven the opportunities for selling Halal meat in a nation with a million Muslims.

KPN Telecom has launched a sim card for the Turkish-Dutch target audience. The brand Ay Yildiz, said to be successful in Germany, has been introduced for the 365,000 strong Turkish population. Low costs phone calls can be made to Turkey, Germany and Belgium. Turkish is the major language in all communications.

After Agis Health Insurance has started ethnic marketing campaigns a few years ago, this year their competitor Zilveren Kruis Achmea is implementing an ethnic marketing strategy, initially focussing on the Turkish community. Bila-Riba Islamic Finance, launched last month, is a new bank for islamic banking products and mortgages, while major banks in the Netherlands, like Rabobank, are also considering introducing islamic banking products.

In the art sector we can also find interesting initiatives. The National Museum of Ethnology in Leiden and De Nieuwe Kerk in Amsterdam activively seek to attract ethnic minorities to its exhibitions on ‘Food – traditions, taboos and delicacies’ and ‘Istanbul.’

When pursueing ethnic marketing strategies in the Netherlands, businesses have to be realistic when projecting their possible return on investment. In the highly competitive telecommunication market, it won’t be easy for the KPN brand Ay Yildiz to get a market share within the Turkish population of, for example, 15%. Whether a future client base of maximum 50,000 will justify the implementation of a relatively expensive long term ethnic communication and loyalty programme remains to be seen. If not, cross cultural or urban marketing strategies could be great alternatives for KPN to target the Turkish consumer.

When it comes to islamic banking, realistic projections have to be made as well. It is probably unrealistic to claim that the consumer market for islamic banking products is one million strong. Many Turkish consumers, for example, are more keen on the highest interest rates than on islamic investments. For most Iranians in the Netherlands, islamic banking is also not top of mind. To the contrary, some Iranians have put their money in banks in Iran because of the high interest rates some Iranian banks have offered in recent years. Islamic banking certainly does have a market potential in the Netherlands, but whether this is a potenial among a majority or a minority of Muslims in the country remains to be seen.

Kruisbestuiving BLOEI start de lente

NewGenes verzorgde een gastspreker op de kruisbestuiving van Bloei, een van de participerende partners in het netwerk. Dit keer Dany Jacobs, hoogleraar strategie en innovatie die het boek "adding values- the cultural side of innovation. afschreef voor het netwerk. Een boeiend relaas over de toenenende invloed van culturele en sociale innovatie. In het boek is ook creativity en economy opgenomen.

De conclusies uit dit stuk hieronder.

I suppose that from the previous sections it has emerged that creativity increasingly is an important factor within the economy, not only in so-called creative industries, but also everywhere, be it in different degrees depending on the jobs and the industries. Without ‘productive creativity’ no new concepts, products, technologies, processes or forms of organising, and therefore no economic growth (or even ideas for more sustainable growth), no increase in productivity and competitiveness. Is this more than stating the obvious? Yes, we concluded that assessing for example Dutch competitiveness on the basis of creativity leads to a more positive evaluation. But we also saw that quite a few tensions and paradoxes are related to this. Creative people are not necessarily the most easy people to deal with. Investment in creativity and innovation is never secure, as many innovations fail. So, creativity is never an efficient process, even when we can improve management of creativity and innovation. In the final analysis, creativity depends on tolerance and the ability to live with contradiction and ambiguity. This is also the case with the creativity theme itself. Creative industries have been growing, but at the same time many of them are in a crisis. Some creative industries (related to the internet, gaming, consumptive elements of the experience economy) may be substitutes to traditional cultural sectors like book and newspaper publishing. Even television nowadays experiences the well-known problems of a mature industry. So creative industries are possibly part of Schumpeter’s ‘creative destruction’. Quite a challenge!

Moreover, investing in creativity in itself is not necessarily a virtue. To some extent creativity has to be combined with professional, ‘accepted’ insights from different fields, but nobody knows to what extent precisely. Creativity may generate new ideas and concepts, but these have to be tested in the market. But disciplining these through the market has also its drawbacks. Sometimes talent doesn’t receive the time necessary to develop anymore as a result of short-termism. Also in another way investing in creativity is not enough. Much of this investment in ‘creative activities’ is not really creative, but boils down to attempts to imitate as rapidly as possible competitors’ successes. This leads to increasing competition, lower margins, less room for really creative developments and predictability and boredom instead of surprise, refreshment and delight. Creativity in its different manifestations is a part of the solution and of the problem!